یکی از بهترین موضوعاتی که در مورد رژیم کتو وجود دارد، این است که زمانی که شما در این رژیم، خودتان را به خوردن برخی از غذاهای مشخص محدود می‌کنید، در عوض هیچ محدودیتی در مورد غذاهایی که در لیست خوراکی های مجازتان وجود دارد، ندارید و می توانید هر چقدر که دوست دارید، از آن ها بخورید. در ادامه با برنامه غذایی کتو یا کتوژنیک آشنا شوید.

برنامه رژیم غذایی کتو

یکی از رایج ترین سوالاتی که، ممکن است هر کسی در مورد رژیم غذایی کتو (keto) بپرسد، این است که پس اصلا من در این رژیم مجاز به خوردن چه خوراکی هایی هستم!! سوالی که شاید با کمی طعنه همراه باشد و برای کسانی که یکباره تصمیم به پیروی از این رژیم و تغییر کلی در عادات غذاییشان را می گیرند، کمی سخت و غافلگیر کننده به نظر برسد. در این قسمت می توانید با هر آن چه که لازم است در مورد رژیم کتو با برنامه غذایی شامل چربی زیاد و کربوهیدرات محدود بدانید، آشنا شوید.

هر زمان که گرسنه هستید، غذا بخورید

رژیم غذایی کتو

یکی از جذاب ترین مواردی که در رژیم کتو وجود دارد این است که شما هر زمانی که احساس گرسنگی کنید، می توانید از اسنک ها و خوراکی های مجاز در این رژیم استفاده کنید. به علاوه تا زمانی که در این رژیم بیشترین غذای شما از پروتئین، و مقدار کمی کربوهیدرات گیاهی و همچنین چربی طبیعی تشکیل شده، شما از این رژیم غذایی پیروی می کنید و به اصطلاح یک کتوسیس هستید.

زیرا پیروی از خوردن چنین غذاهایی از مهم ترین فرآیندهای یک کتوسیس محسوب می شود و موجب می شود تا بدن شما نیز برای تامین انرژی و عملکرد مغزتان، به طور طبیعی چربی های ذخیره شده بدنتان را بسوزاند. با رعایت کردن رژیم غذایی کتو بیشتر از اینکه به این فکر کنید قرار است چقدر و کی غذا بخورید، باید به اینکه اصلا چه می خورید فکر کنید.

یک برنامه عالی برای موفقیت در رژیم کتو

رژیم غذایی کتو

بهترین مکان برای شروع برنامه ریزی یک رژیم غذایی فوق العاده کتو درست در هنگام خرید های هفتگی تان در فروشگاه است و حذف کردن چیزهایی که قبلا جز گزینه های اول لیست خریدتان محسوب می شد. این موضوع به این معناست که تنها خوراکی هایی را با خودتان به خانه بیاورید که بر طبق رژیم غذایی کتو مجاز به مصرف آن ها هستید. فراموش نکنید که باید این قضیه را درست قبل از اینکه شروع به پیروی از این رژیم کنید در نظر داشته باشید. فلسفه ای که پشت این نظریه وجود دارد، بر این باور است که تا زمانی که شما غذاهای نا مناسب را وارد خانه تان نکنید، هیچ شانسی هم برای خوردن این خوراکی ها ندارید (البته تا زمانی که همه وعده های غذایتان را در خانه میل کنید).

بهتر است همه چیز را با یک مقدمه چینی آغاز کنید!

بسیاری از افرادی که از رژیم کتو و سایر رژیم ها با برنامه مصرف کربوهیدات پایین پیروی می کنند، پیشنهاد می دهند که قبل از شروع این نوع رژیم ها، باید کابینت ها و یخچالتان را کمی پاکسازی کنید و همانطور که پیش تر گفته شد، این موضوع به این دلیل است که یک موقع هوس خوردن غذاهای غیر مجاز در رژیمتان را نکنید. اگر فکر می کنید، آنقدر شجاع هستید که رعایت کردن چنین رژیمی برایتان چندان سخت نیست، باز هم چند موردی هست که پیروی از آن ها به طور ظالمانه ای یک الزام در رعایت رژیم کتو محسوب می شود.

رژیم غذایی کتو

به غذاهای مجاز در رژیم غذایی کتو وفادار بمانید

به عنوان یک قانون مهم، باید بدانید که هر غذایی که به صورت کنسروی و در قالب یک پاکت و یا بسته بندی مهر و موم شده به فروش می رسد، از لیست غذاهای مجاز شما حذف می شود. در این میان تنها دو مورد مجاز وجود دارد که آن هم کنسرو گوجه فرنگی و ماهی است و به جز این ها هیچ چیز دیگری حتی طعم دهنده ها هم باید به طور کامل از لیست غذاهای شما حذف شوند.

همه خوراکی های شیرین، پاستا، برنج و اسنک ها و خوراکی هایی که برای تهیه آنها از مواد افزودنی استفاده شده در رژیم کتو جایی ندارند و اگر واقعا می خواهید به این رژیم پایبند باشید، بهتر است خوردن این خوراکی ها را از سبد غذاییتان حذف کنید.

برای خرید غذاهای مجاز در رژیم کتو اقدام کنید

باید بدانید که در رژیم کتو هر چیزی که به طور طبیعی از زمین رشد می کند( البته به جز برخی از میوه های غیر مجاز) و یا هر جانداری که قبل از خوردن باید کشته شود، می تواند در رژیم کتوی شما جای بگیرد.

اکثر سبزیجات و میوه ها، در کنار مصرف نخود فرنگی، ذرت شیرین، ماهی، گوشت های فرآوری نشده، تخم مرغ، مقدار متعادل پنیر و ماست طبیعی در حد میانه هم، در لیست غذاهای شما قرار می گیرد و اگر واقعا خوردن ماست بدون شیرینی برایتان سخت است، می توانید کمی توت به ماست یا خامه تان اضافه کنید و آن را هم در لیست خریدتان قرار دهید.

رژیم غذایی کتو

مهم ترین خوراکی های غیر مجاز در رژیم کتو که باید به آنها "نه" بگویید

همه سبزیجاتی که در زیر زمین رشد می کنند و به میزان زیادی شیرین هستند باید از رژیم غذایی شما حذف شوند. هویج و سیب زمینی دو گزینه مهم هستند که در لیست خوراکی های غیر مجاز قرار دارند. به علاوه خوراکی هایی نظیر نان، غلات، پاستا، برنج و همه فرآورده های پخته شده، شما از رژیم کتو و اصول آن دور می کند.

از دروازه رژیم کتو به پروتئین ها نگاه کنید

اگر به اتمام خوردن پروتئین ها در رژیم غذاییان فکر می کنید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که بدن شما به چه ویتامین ها و مواد معدنی از طریق سبزیجات تازه نیاز دارد و سعی کنید آنها را برطرف کنید. بیشتر غذاهایی که ما می خوریم همانند، نان، پاستا، برنج و سیب زمینی مربوط به فرهنگ و عادات غذایی ماست. بهتر است این موارد را از زندگیتان حذف کنید و خلاقانه تر به موضوع نگاه کنید و حواستان باشد که  به سراغ غذاهای ممنوعه و غیر مجاز در رژیم غذایی کتو نروید.

 

منبع : chiniazdari